Rodzaje stóp i związane z nimi predyspozycje do konkretnych dolegliwości

W zależności od długości palców wyróżnia się trzy typy stopy: egipską, grecką i rzymską. Wiedza o tym, czym się charakteryzuje dany typ oraz jakie dolegliwości mogą mu towarzyszyć, ułatwia ochronę stóp i pozwala odpowiednio o nie dbać.

Stopa egipska

Stopę egipską, inaczej spadzistą, najpopularniejszą na świecie, występującą u 70 proc. populacji, cechuje najdłuższy pierwszy palec, a pozostałe palce maleją proporcjonalnie. Dzięki takiemu kształtowi stopa wygląda na dłuższą i bardziej smukłą, często jest więc uznawana za ideał. Osoby mające stopy egipskie podczas aktywności ruchowej najbardziej obciążają śródstopie
i pierwszy palec, co może skutkować tworzeniem się halluksów, palców młotkowatych, modzeli, przykurczem ścięgna Achillesa, niestabilnością stawu skokowego, płaskostopiem, koślawością kolan, osłabieniem aparatu więzadłowo-torebkowego, a nawet reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Stopa grecka

W stopie greckiej, występującej w dwóch wariantach – prostokątnym oraz spadzistym – najdłuższy jest palec drugi. Osoby, które mają stopy greckie, podczas aktywności ruchowej najbardziej obciążają właśnie ten drugi palec, narażając go na urazy, odciski i zniekształcenia. Często występuje ból pod głową kości śródstopia zdeformowanego palca drugiego. Poza tym one również muszą się liczyć z wystąpieniem palców młotkowatych czy halluksów.

Stopa rzymska

Stopa rzymska, inaczej kwadratowa, występująca stosunkowo rzadko – bo u zaledwie 10 proc. populacji – cechuje się tym, że palce od pierwszego do trzeciego są takiej samej długości, a palce czwarty i piąty są istotnie krótsze. Ten rodzaj stopy najlepiej znosi wszelkiego rodzaju obciążenia, ponieważ rozkład nacisku jest najbardziej zbliżony do optymalnego. Nic więc dziwnego, że osoby z tym rodzajem stopy dość rzadko cierpią na dolegliwości bólowe palców, śródstopia czy kostek. Mają za to największy problem z doborem wygodnego obuwia.

Bez względu na to, jaki masz rodzaj stopy, przede wszystkim noś wygodne obuwie na płaskim obcasie i bez zwężanych nosków. Udaj się do specjalisty – podologa, fizjoterapeuty, ortopedy – i poproś o zalecenie dla twojego rodzaju stopy.

Pomyśl o wykonaniu wkładek ortopedycznych. Wykonuj odpowiednie ćwiczenia rozciągające i wzmacniające stosunkowo krótkie mięśnie stopy. Dzięki temu istnieje duża szansa, że deformacje albo w ogóle nie powstaną, albo uda się wydatnie zmniejszyć dolegliwości bólowe.